Presenteras av BTB Plaza

Akuttjänst ska rädda produktionen vid transformatorhaveri

När en transformator har havererat och hela produktionen står kan det handla om miljontals kronor i förluster. Tjänsten Emergency Services hittar en ersättningstransformator oavsett var den finns i världen med fokus på leveranstid och kundens behov.

Det är högkonjunktur och industrin går på högvarv. Samtidigt prioriteras ofta underhållet på utrustningen ner till förmån för fler produktionstimmar och plötsligt är haveriet ett faktum. Det smarta konceptet Emergency Services från finska BTB Plaza går ut på att minska längden på produktionsstoppet genom ett globalt nätverk av leverantörer.

– Vi startade 2005 när orderböckerna var fulla och kunderna hade svårt att hitta transformatorer vid haveri. Då började vi bygga upp vårt nätverk för att kunna leverera alternativ till de som inte kunde vänta, berättar Thomas Forsman, försäljare på BTB Plaza.

Brett nätverk en förutsättning

Förfrågningarna på Emergency Services har ökat sedan förra hösten och kan gälla allt från små distributions- och stora krafttransformatorer till skräddarsydda specialtransformatorer. Enligt BTB Plazas sälj- och marknadsansvarige Kristian Östman kräver så vitt skilda behov hos kunderna ett väldigt brett och starkt nätverk.

– Vi har mycket nära samarbete med tillverkare över hela världen och har tillgång till deras interna lagerlistor. I vissa fall kan vi till och med möblera om i produktionsleden. Eftersom vi jobbar med så många olika aktörer behöver vi inte försöka pracka på kunden något de inte behöver utan fokuserar bara på att tillgodose deras faktiska behov, förklarar Kristian.

För att kunden ska kunna känna sig helt trygg med leveransen köper BTB Plaza först in transformatorn och tar ett helhetsansvar för produkten. På det viset behöver man inte vända sig till underleverantören vid eventuella frågor.

Snabba leveranser

När det kommer in en förfrågan till Emergency Services kartläggs kundens tekniska behov. Sedan tittar man på vilka alternativ som finns gällande begagnade, överskotts- och nytillverkade transformatorer. Eftersom det ofta gäller en akut leverans brukar tiden också väga tungt.

Thomas berättar om en kund vars huvudtransformator hade havererat. Det var ett halvårs leveranstid på en ny och kostnaden för produktionsstoppet uppgick till cirka 5,6 miljoner kronor per vecka. BTB Plaza kunde leverera en testad och oanvänd transformator med fabriksgaranti på bara några veckor.

Beroende på behov kan leveranstiden variera, men som kortast har BTB Plaza kunnat erbjuda sju dagar från beställning till leverans på en stor ny transformator. Läs mer om möjligheterna med Emergency Services på btbplaza.com.