Presenteras av Roxon
Alla Roxons materialhanteringsexperter i Finland \ Stacker hos LKAB Malmberget som ska modifieras i år. Foto Roxon

Därför fokuserar de på kommunikation och relationer

Det finns företag som anlitas av samma kunder år efter år och ofta vinner upphandlingarna även när offerterna ser ganska lika ut. Vi har pratat med Roxon, som levererar till några av Sveriges största gruv- och industriaktörer, för att ta reda på vad deras hemlighet är.

Finsk-svenska Roxon har tagit fram helhetslösningar inom materialtransport och bulkhantering i nära 60 år. Företaget är känt för både hög kvalitet och innovationsförmåga men den stora hemligheten bakom framgångarna stavas relationer, i alla fall om man frågar den finska försäljningschefen Vesa Sarromaa.

– Pengar styr mycket, så är det, men om det väger jämnt i en upphandling så kan goda relationer göra hela skillnaden. Både kund och leverantör tjänar på långsiktiga relationer, man lär känna varandra över tid och får därmed till ännu bättre samarbeten och lösningar, förklarar Vesa.

Kommunikation och långsiktighet

roxon-mote
Roxon-anställda på svensk språkkurs i Hollola. Foto Roxon

Goda relationer bygger på god kommunikation och det har alltid stått högt i kurs på Roxon. Ett exempel på det är den svenska språkkursen som företaget startade internt eftersom mycket av produktionen ligger i Finland samtidigt som många av kunderna finns i Sverige.

– Det enklaste sättet att relatera till kunden är att prata samma språk. Visst kan man använda engelska på mötena, men under fikat pratar folk gärna svenska och de samtalen är viktiga. Under fikapauserna löser man många problem och frågor som hade kunnat bli svåra på mötet blir enklare när man redan pratat igenom saken informellt, säger Vesa.

Han berättar vidare att många av företagets anställda har byggt upp kundrelationer som sträcker sig över flera decennier. Något som Vesa menar är det högsta betyg man kan få både som arbetsgivare och leverantör.

– Om en trevlig och kunnig person som man pratat med i 20 års tid fortfarande är kvar på samma företag då förstår man att personen trivs med sitt arbete. Det är också ett gott tecken på att det förmodligen finns fler trevliga och kunniga personer där som kan leverera bra grejer, förklarar han.

Trogna kunder

Fokuset på kommunikation och långsiktiga relationer verkar ge goda resultat då Roxons trognaste kunder bland annat inkluderar de stora gruvjättarna LKAB och Boliden. För LKAB Malmberget förlänger och modifierar de just nu en stacker som de levererade 2006.

Till Boliden Aitik levereras nu transportörer till två krossanläggningar, däribland en av Roxons nisch-produkter vertikaltransportören som är bra för användning i trånga utrymmen. Mer information om Roxons olika produkter och projekt finns på roxon.com.