Presenteras av Cargo Oil
Foto: Cargo Oil

De gör det enkelt att livsmedelsanpassa produktionen

Om ett livsmedel kommer i kontakt med ett smörjmedel som inte är H1-godkänt måste hela batchen kasseras. Svenska Cargo Oil hjälper företag att enkelt undvika dyra olyckor genom att livsmedelsanpassa hela produktionsledet.

Smörjmedel och andra produkter som kan komma i kontakt med livsmedel före, under eller efter produktion kan förutom ISO-certifiering också få en H-märkning. H1 är den högsta klassen och standard i Europa, men det är inte alla företag som använder H1-godkända produkter genom hela produktionsledet. Det vill Partilleföretaget Cargo Oil ändra på.

– Vi har märkt att det finns en viss rädsla kring det här ämnet. Många tror att det är svårt att livsmedelsanpassa sin produktion, men det är både billigare och går betydligt snabbare än man tror. Våra kunder brukar till och med tycka det är roligt när de väl kommer igång, berättar Hans Jönsson, ägare och vd på Cargo Oil.

Cargo Oil - produkter
Foto: Cargo Oil

H1 ger högre gränsvärden

H1-standarden utvecklades av det amerikanska Jordbruksdepartementet 1998 och beskrivs i FDA 21 CFR. Idag hanteras alla registreringar och bedömningar av NSF med bas i USA och InS Services med bas i Storbritannien. Normalt tolereras inte ett enda gram smörjmedel i livsmedel, men gränsen för ett H1-godkänt smörjmedel är 10 milliliter per kubikmeter.

– Om ett smörjmedel som inte är H1-godkänt kontaminerar en batch kan det bli väldigt dyrt när försäkringsbolaget sagt sitt, men om man använder livsmedelsgodkända smörjmedel genom hela produktionsledet behöver man inte oroa sig för det. Det blir lätt att göra rätt och man kan känna sig trygg, förklarar Hans.

Livsmedelsanpassar produktionen

Cargo Oil är världsledande inom livsmedelsanpassade smörjmedel och bland kunderna återfinns Landsmännen, Cloetta och Estrella. Företaget var först på marknaden med att tillhandahålla en komplett katalog H1-godkända oljor för alla typer av maskiner och industrier. Man erbjuder också hjälp med att livsmedelsanpassa hela produktionen ”från dörr till dörr”.

– Vi skapar alla våra smörjmedel från grunden här i Partille och har dessutom varit med och vidareutvecklat H1-standarden. Det gör att vi kan hjälpa och vägleda kunden på ett effektivt sätt. Vi börjar med ett par timmars genomgång sedan tar det bara en vecka att införa och implementera systemet innan man byter ut oljorna i alla maskiner, förklarar Hans.

I Partillefabriken erbjuder Cargo Oil möjligheten att besöka en smörjbod som är H1-anpassad för att se hur allt fungerar från förvaring till färgkodning. På www.cargo-oil.se finns en komplett produktmeny med H1-godkända oljor samt information om företagets övriga sortiment.