Presenteras av Aker Arctic
Aker Arctic - Isbrytare
Foto: Aker Arctic

Finsk isexpert designar fartyg för arktiska vatten

På 90-talet började allt större fartyg färdas i baltiska vatten varpå man snabbt insåg att de isbrytare som fanns var för små. Isexperten Aker Arctic kom på idén att om fartygen kunde färdas i sidled så kunde de bli effektivare. Sedan dess har aktören fortsatt att innovera design för fartyg som färdas i istäckta vatten.

Aker Arctic - Logotyp

Utvecklingen för dessa fartyg satte Aker Arctic på kartan som expert på isbrytare och skeppsdesign världen över. I sitt testlaboratorium i Helsingfors har aktören fortsatt att utveckla fartygsdesign som är anpassade för de arktiska haven. Reko-Antti Suojanen, vd på Aker Arctic, berättar om problematiken att designa fartyg som både klarar av tuffa förhållanden och lever upp till dagens miljökrav.

Innovativ teknologi och nya lösningar

Med dagens miljöfokus krävs allt fler anpassningar på fartygs design, framförallt de som färdas i vintertrafik då de kräver en högre effektivitet för att bryta sig igenom isen. Här har Aker Arctic behövt vara innovativa och arbetat för att gå ifrån diesel och andra tyngre bränslen till miljövänligare alternativ. Men företaget har även lyckats minska bränsleförbrukning genom andra tekniska lösningar.

– Nyligen har vi utvecklat ett LNG- tankfartyg som använder LNG, Liquid Natural Gas. Liknande fartyg har funnits i cirka 40 år men inte för vintertrafik. Vi planerade en helt ny konstruktionen som passar för de arktiska haven. Den har en unik konstruktion och ett propellersystem som inte behöver isbrytare utan den är kapabel att bryta isen själv, berättar Reko-Antti.

Eget laboratorium för test

Reko-Antti förklarar att det är en stor investering att bygga ett nytt fartyg varpå det i princip är nödvändigt att bygga ett test i mindre skala. Detta gör Aker Arctic i sitt testlaboratorium och här kan de arbeta snabbt för att ta fram fartyg efter kunders specifika behov. Företaget kan även testa nya ideér för att hela tiden effektivisera och optimera fartygens design.

Aker Arctic - Oblique
Foto: Aker Arctic

När de vet att fartygen ska färdas över de baltiska haven förändras designen på skeppen. Det blir en fråga om att kompromissa så att fartyget är kapabelt att köra över istäckta vatten. Här kommer Aker Arctics in och hjälper skeppsägarna att ta rätt beslut vid nya projekt och anpassar fartygen efter det kalla klimatet.

– Till skillnad från bilar och flygplan designas fartyg efter deras syfte, det finns inte standardmodeller utan man skapar en ny design för varje skepp. I vårt laboratorium kan vi utveckla innovativa lösningar med modern teknologi, avslutar Reko-Antti.

Idag arbetar Aker Arctic globalt med kunder i Europa, Ryssland, Asien, USA, Sydamerika och även Australien. På företagets webbsida kan man läsa mer om aktörens skeppsdesign som är anpassad efter arktiska vatten.