Presenteras av Aker Arctic Technology
icebreaking-luxury-cruise-vessel
Foto: Aker Arctic Technology

Ökat intresse för expeditionskryssningar

Under de senaste åren har olika typer av expeditionsresor slagit igenom inom resebranschen. Kryssningsresenärer som tidigare rest till Karibien eller Medelhavet vill nu resa till nya destinationer, såsom Arktis eller Antarktis. Det skapar ett behov för nytt tonnage.

Förfrågan på kryssningar till både Arktis och Antarktis stiger med populära resmål som Grönland, Svalbard och Spetsbergen. Naturen, isbergen och inte minst djurlivet lockar fler passagerare. För att få åtkomst till dessa destinationer krävs kryssningsfartyg som klarar av de speciella förhållandena som råder här, såsom snabbt växlande väder, kalla havsområden och havsis

Säkerheten i fokus

Kalla havsområden ställer höga krav på såväl säkerhet som komfort för passagerare. Fartygen måste anpassas för det kallare klimatet, allt för att skapa en både trygg och bekväm resa. En av aktörerna som har lång erfarenhet att planera fartyg för dessa förhållanden är Aker Arctic som också är med och utvecklar expeditionsfartyg för dessa förhållanden.

– Säkerheten är extremt viktig när man rör sig i arktiska områden då det är långt till närmaste hamn. Det är viktigt att man har full koll på vädret via väderleksrapporter, satellitbilder så att man kan ta hänsyn till rådande väder när man väljer rutt. Det är också viktigt för att undvika att fartyget blir omringat av isflak eller så ska fartyget vara designat för att operera i is, konstaterar Petri Tolonen, Director Sales & Marketing på Aker.

Utöver teknik för säkerhet så krävs också en helt annan typ av isolering och uppvärmning. Petri berättar att man bland annat utrustar sina fartyg med uppvärmda gångar, uppvärmda balkonger och system för avisning.

Har designat över 100 fartyg

Finland är världsledande på isgående och isbrytande fartyg. Omkring 80 procent av världens isbrytare är designade och 60 procent byggda i landet med stora varv i Helsingfors, Åbo och Raumo. Aker Arctic har specialiserat sig på design, utveckling och testning av isbrytare och andra fartyg i arktiska förhållanden.

model-trial-laboratory
Foto: Aker Arctic Technology

– Vi har redan varit med och designat över 100 fartyg som opererar i arktiska vatten, däribland omkring 60 procent av världens isbrytare vilket gör att vi har världens längsta referensregister på området, säger Reko-Antti Suojanen, VD på Aker Arctic.

Intresset för företagets specialkunskap har de senaste åren ökat markant och kunderna finns idag över hela världen. Aker Arctic har i Helsingfors även en sofistikerad testanläggning för tester med skalmodeller eller fartyg i full storlek efter fartygsleverans.

akartic.fi finns mer information om företaget och här listar man även ett urval från referensregistret. Här finns bland annat en rad olika fartygskoncept för arktiska kryssningar.