Presenteras av Arctech Helsinki Shipyard
Arctech - kryssningsfartyget Lumi
Arctechs expeditionskoncept LUMI förenar isbrytarteknik med ett modernt kryssningsfartyg. Foto: Arctech

Störst i världen på isbrytare – satsar nu även på kryssningsfartyg

Stor tillväxt inom kryssningsbranschen ökar efterfrågan på kryssningsfartyg. Det har Arctech Helsinki Shipyard, marknadsledande på isbrytare, tagit vara på och väljer nu att snabbt växla upp även på passagerarsidan.

Intresset för kryssningar har ökat stadigt de senaste åren. Mellan 2000 och 2017 steg antalet kryssningsresenärer med nära sju miljoner. Enligt studier gjorda av Cruise Lines International Association (CLIA) beror ökningen på en större medvetenhet hos kunderna om de alternativ som erbjuds och en generell attityd om att reseformen ger mer upplevelse för pengarna.

Den stora tillväxten innebär att de globala skeppsvarven går på högvarv och kötiden på nya skepp ligger på cirka 5-6 år. Många nya, men även nygamla aktörer väljer därför att ge sig in i matchen, däribland Arctech Helsinki Shipyard, världsledande inom isbrytare.

–Vi har lång erfarenhet av att ta fram krävande kryssningsfartyg. Eftersom vi just gått in mot passagerarsidan igen kan vi leverera våra största modeller på bara tre och ett halvt år, berättar Esko Mustamäki, vd på Arctech.

Innovativ skeppsbyggare

Arctech - skeppsdocka
280 meter täckt skeppsdocka i Arctechs fartygsvarv skyddar mot väder och vind. Foto: Arctech

Arctechs varv i Helsingfors grundades 1865 och levererade sin första isbrytare redan 1914. I början av 60-talet började man också leverera passagerarfärjor. På 70-talet skapade varvet världens största kryssningsfartyg då Song of Norway byggdes.

Inom mindre än 10 år förlängdes Song of Norway med 72 fot för att öka passagerarkapaciteten. Förlängningsmetoden var helt ny för tiden och är ännu ett bra exempel på Helsinforsvarvets innovationsförmåga. På 80-talet var varvet dessutom först med att bygga kryssningsfartyg med hytter enbart på utsidan.

Idag har Arctech 60 procent av marknaden på isbrytare och leder utvecklingen. 2016 levererade man den första LNG-drivna isbrytaren och nu jobbar man även med att ta fram gasdrivna kryssningsfartyg, något som rimmar väl med en ökad efterfrågan på hållbar turism.

Mindre kryssningsfartyg

Tidigare har det varit mest populärt med kryssningsfartyg i post-panamax-klass, men nu ökar även efterfrågan på mindre kryssningsfartyg som erbjuder större flexibilitet och möjlighet att gå in i mindre hamnar. Enligt Esko blir det också allt mer populärt med kryssningsresor till vatten kring arktis eller antarktis.

– Det passar oss perfekt och vår specialitet är att ta fram explorationsfartyg som kombinerar våra kunskaper inom både isbrytare och kryssningsfartyg. Vi har enormt duktig personal där många arbetat i över 20-30 år, förklarar Esko.

Nu hoppas man på Arctech att fler beställare ska få upp ögonen för varvet som bland annat har en helt täckt byggdocka på 280 meter. På arctech.fi finns mer information om tekniken och skeppen man bygger.