Presenteras av WE Tech Solutions
ternsund-dji
Donsörederiet Tärntank Ship Management Ab valde WE Tech’s axelgeneratorlösning för sina fyra senaste nybyggen. M/T Ternsund är internationellt erkänt och en av “Great Ships of 2016". Foto: Tärntank

Svenska rederier väljer energisnåla fartyg

Bränsle utgör ungefär 70 procent av driftkostnaderna för fraktfartyg och därför kan energieffektiviseringar spara mycket pengar. De senaste åren har därmed sett en ökad efterfrågan på hybridfartyg bland svenska rederier.

we-tech-logo

Energibesparingar har blivit ett hett ämne inom fartygsbranschen. Ökade miljökrav och höjda bränslepriser har gjort att många rederier börjat se sig om efter olika hybridlösningar för att minska bränsleförbrukningen och göra fartygen mer energisnåla.

Ett av de ledande företagen på området är finska WE Tech som arbetat med hybridisering och energieffektivisering sedan 2010. Bland kunderna finns flertalet svenska rederier såsom Terntank, Ektank, Stena Lines och Wallenius Lines.

Hybridlösningar för svenska rederier

WE Tech var med och levererade teknik till fyra fartyg för Donsörederiet Terntank. Ett av dessa, kemtankern M/T Ternsund utnämndes bland annat till årets skepp 2016 av prestigefulla Maritime Reporter & Engineering News.

Till M/T Ternsund och dess systerfartyg använder man en Power Take Out-lösning (PTO) som gör att man kan stanna av hjälpgeneratorerna under seglats och därmed spara upp till 27 procent bränsle per år. Man har också en Power Take In-lösning (PTI) som innebär att man fortfarande kan ta sig hem om huvudmotorn inte fungerar.

Power Take In-lösningen innebär också att man kan göra servicearbete på huvudmotorn under lastning och lossning vilket ger stora inbesparingar per år.

Bland kunderna finns även Stockholmsbaserade Wallenius Lines som nyligen använde företagets lösningar för fyra post-panamaxfartyg samt Göteborgsrederiet Ektank som beställt två kemtankers med WE Tech-teknik.

Fakta

WE Tech Solutions fem standardlösningar vid energieffektivisering och hybridisering av fartyg är:

1. WE Drive / Variabel varvtalsgenerator / PTO
2. PTI / Take Me Home / APS
3. Boost Mode
4. DC-link
5. Energy Storage Solutions / Power Distribution

Tekniken bakom

Kärnan i WE Techs effektiviseringslösningar består av WE Drive, variabla varvtalsgeneratorer med frekvensomriktarteknologi och permanent magnetteknologi. WE Drive kombineras ofta med en PTO-lösning där man sätter en elgenerator på propelleraxeln som genererar fartygets elnät.

– Samma generator kan också köras som en elmotor i en PTI-lösning som innebär att man kör in energi till propelleraxeln så att man får ett Auxiliary Propulsion System (APS). Då har man en Take Me Home-funktion, vilket ofta är ett krav i fartygsbranschen, förklarar Mårten Storbacka, vd på WE Tech Solutions.

WE Techs lösningar inkluderar också Boost Mode som ger extra kraft till framdriften vid krävande situationer, DC-link som minskar energiförlusterna vid energiöverföring, samt ett  batteri som jämnar ut elförbrukningen. Läs mer om WE Techs projekt och tekniken bakom alla spännande energieffektiviseringar på deras hemsida.