Teknifo - Teknikinformation
Delar av Teknifos personal samlad på en maskin de medverkat med teknisk information för. Bilden är tagen i samband med att maskinen slog världsrekord i tungt lyft med denna maskintyp.

Utvecklar nytänkande teknikinformation

TeknikTeknik- och produktinformation är många gånger ett bekymmer för företag då de inte har den kompetens eller system som möjliggör skapandet av professionell teknisk information. Genom att överlåta arbetet till en expert på området kan företag koncentrera sig på sin kärnverksamhet.

För många företag kan det vara svårt att hålla expertisen om teknikinformation och de system och verktyg som krävs inom företaget. Ofta behövs mer än en medarbetare som tar sig an uppdragen för att täcka in flera kunskapsområden.

Sedan 1980 har företaget Teknifo hjälpt företag med olika typer av teknikinformation så som instruktionsböcker, service- och verkstadsmanualer, reservdelskataloger, 3D-animationer, utbildningsmaterial osv. Vi har pratat med Jonas Ekstedt, vd på Teknifo, som berättar om hur företaget arbetar med nytänkande teknikinformation för att öka kvaliteten på kundernas tekniska information.

Från komplett system till minsta komponent

Teknifo - Jonas Ekstedt
Jonas Ekstedt, vd.

Genom att anlita en expert som Teknifo kan företagen koncentrera sig på sin kärnverksamhet. De uppdrag som företaget tar sig an skiljer sig i storlek och omfång men fokus ligger alltid på att hjälpa kunden att effektivt skapa bra teknisk information med hög leveranssäkerhet.

– Vi tar oss an både små och stora uppdrag. Ibland jobbar vi med kompletta systembeskrivningar eller så skriver vi reservdelskataloger där man är nere på detaljnivå, berättar Jonas. I vissa fall hjälper vi kunden med all deras tekniska information. Då blir det bli vi som är deras dokumentationsavdelning, och i vissa fall hjälper vi en befintlig avdelning när de själva får för hög beläggning.

Nytänkande lönar sig

För att hänga med i utvecklingen av informationslösningar håller sig Teknifo ständigt uppdaterade. Något som tillämpas i hög grad är single-source där samma information återanvänds till olika ändamål. Det ger möjligt att publicera innehållet på olika media såsom pdf, web, en surfplatta eller i en maskins hjälpsystem.

– Single-source är något som vi verkligen tror på eftersom det gynnar våra kunder. De inser att det sparar pengar när det räcker att uppdatera på ett ställe samtidigt som det höjer kvalitén. Även processen runt översättningar blir bättre och det sparar mycket pengar. Moderna system hjälper oss att göra detta på ett effektivt sätt säger Jonas.

Automatisering höjer produktens värde

Sedan en tid tillbaka driver Teknifo flera projekt där de hjälper kunderna att välja nya system för att producera teknisk information. Tanken är att i allt större utsträckning automatisera framtagningen av främst reservdelskataloger och samtidigt höja mervärdet på slutprodukten.

– Med smart uppbyggd information på webbplatser, kopplingar mellan reservdelsinformation och andra informationstyper såsom beskrivningar, reparationsanvisningar, felsökning etc är allting samlat på ett enkelt och informativt sätt. Man har länge pratat om liknande lösningar i branschen, men vi har nu bra systemlösningar för detta att erbjuda våra kunder, berättar Jonas.

Är du mer intresserad av att läsa om hur bra teknikinformation kan öka er produktkvalitet? På Teknifos webbsida hittar du information om företagets tjänster och lösningar.

Redaktionen
redaktionen@temaindustri.se