Presenteras av Sunfab Hydraulics
sunfab-factory-yellow-robot
Sunfab har all sin tillverkning och utveckling i den högteknologiska fabriken i Hudiksvall. Foto: Sunfab Hydraulics

Växer internationellt med Sverige som bas

Det går bra för Sunfab Hydraulics. 2017 ökade omsättningen med 20 procent och utvecklingen väntas hålla i sig. Bakom framgångarna ligger en medveten strategi som fokuserar på kvalitet, lokal tillverkning och målmedvetna satsningar.

Svenska Sunfab Hydraulics har ungefär 200 miljoner i omsättning och säljer nära 50 000 hydraulpumpar, motorer plus tillbehör varje år varav 90 procent går på export. Kunderna finns i ett 60-tal olika länder där USA, Kina och Ryssland är på stark frammarsch. Koncernen inkluderar dotterbolag i Tyskland, England, Frankrike, Spanien och USA.

Sunfab grundades av Eric Sundin 1925 och började som ett litet skidtillverkningsföretag i Arbrå under namnet Sundins Skidor. 1927 flyttades tillverkningen till Hudiksvall där företaget är kvar än idag med cirka 100 anställda och drivs av tredje generationen Sundin.

Under 40-talet utvecklade Eric och dåvarande partnern Einar Frisk världens första mobila hydrauliska kran som blev startskottet för HIAB. På 50-talet började man utveckla pumpar, och på 90-talet utvecklade Sunfab den välkända SC-motorn. Företaget har fortsatt i samma innovativa anda sedan dess. Något som hänger nära ihop med valet att stanna i Sverige.

Svenska marknaden en nyckel

Trots Sunfabs stora exportframgångar är det den svenska marknaden som är nyckeln till företagets framgångar, enligt Per Olof Ohlsson, Sunfabs sälj- och marknadschef. Sverige ligger långt fram inom fordonstillverkning och fordonshydraulik samt jordbruk och skogsbruk. Det skapar en optimal grogrund och testmiljö för olika produkter.

– Man får en god dialog med kunderna här och en bra teknisk plattform att stå på. Eftersom Sverige också ligger långt fram miljömässigt vet vi exempelvis att det kommer mer eldrift i framtiden för vilket vi redan har börjat utveckla, förklarar Per Olof.

All produktutveckling och tillverkning sker i Sunfabs huvudkontor och fabrik i Hudiksvall, vilket enligt Per Olof bland annat ökar möjligheten till kvalitetssäkring. När hela kedjan från konstruktion till materialbearbetning och montering finns på en och samma plats är det lättare att hålla koll på att allt blir rätt.

– Många företag har tillverkningen i Kina och levererar därifrån. Vi levererar istället till Kina. Det är inte bara priset det handlar om utan kvalitet och funktion, säger Per Olof.

Målmedvetna satsningar

Per Olof Ohlsson, sälj- och marknadschef på Sunfab Hydraulics. Foto: Sunfab.
Per Olof Ohlsson, sälj- och marknadschef på Sunfab Hydraulics. Foto: Sunfab Hydraulics.

Förutom att dra nytta av sin lokala förankring är en del av Sunfabs strategi att jobba efter konkreta treårsplaner. Planen från 2017 inkluderar en budget på 10-15 miljoner som nu används för att bland annat investera i en uppgraderad maskinpark som ska göra att man kan producera fler enheter snabbare.

– Vi satsar på en organisk och hållbar tillväxt. Vår strategi är att vi även ska överleva nedgångar genom långsiktigt tänkande och smarta investeringar som gör oss mer effektiva, avslutar Per Olof.

Utöver den uppgraderade maskinparken har man också anställt ungefär 10 personer i Hudiksvall och tanken är att man ska växa lokalt och samtidigt fortsätta verka globalt. Läs mer om Sunfabs verksamhet i Sverige och utomlands på sunfab.se.